آشنایی با انواع حساسیت های پوستی در کودکان

شایع ترین مشکلات پوستی در کودکان و نوزادان کدامند؟

حساسیت های پوستی کودکان معمولا پس از تولد کم کم خود را نشان میدهند. بسیاری از این حساسیت ها غالبا گذرا بوده و در طول زمان از بین می‌روند. در این بلاگ از الا با ما همراه باشید تا شما را با انواع حساسیت های پوستی در کودکان آشنا کنیم. 

 

چرا توجه به پوست و حساسیت های پوستی کودکان مهم است؟

 

کودکان پس از تولد سیستم ایمنی ضعیفی داشته و ممکن است وجود کمترین میزان مواد آلرژیک در محیط باعث بروز حساسیت در بدن آنها شود. یکی از شایع ترین علامت های حساسیت در کودکان، تغییر رنگ و یا ایجاد برآمدگی و رنگ پریدگی در پوست آنهاست. به همین دلیل است که توجه به بافت، رنگ و حالت پوست کودکان و نوزاد حائز اهمیت می‌باشد. در ادامه شما را با انواع حساسیت های پوستی در کودکان آشنا می کنیم تا شما والدین عزیز بتوانید از سلامت کودک خود اطمینان حاصل کنید.

چرا توجه به پوست و حساسیت های پوستی کودکان مهم است؟

راش پوشک

 

این مورد یکی از شایع ترین حساسیت های پوستی در نوزادان و کودکان است. راش پوشک با علائمی همچون پاپول و چروک در ناحیه‌ی بستن پوشک دیده می‌شود. راش ممکن است دلایلی خاصی داشته باشد که عبارتند از: 

 

قرار گرفتن بیش حد و طولانی مدت پوست کودک در پوشک در معرض ادرار یا مدفوع

آبرسانی و مرطوب سازی بیش از حد پوست کودک

ساییدگی و اصطکاک پوست و پوشک نوزاد

کهیر

 

کهیر یکی از مواردی است که تقریبا همه ما یک یا چند بار به آن مبتلا شده ایم. ایجاد کهیر در نوزادان و کودکان نیز امری بسیار شایع می‌باشد. علت ایجاد کهیر، ارتباط بدن با یک آلرژن یا ماده‌ی حساسیت زای خاص است. از علائم این حساسیت پوستی در کودکان نیز می‌توانیم به بروز بثورات جلدی و یا برجستگی های موقتی روی پوست اشاره کنیم. شایع ترین مناطقی که کهیر روی آنها ظاهر می شوند شامل دست، پا و نواحی اطراف اندام تناسلی هستند. از دیگر عوارض و نشانه های دیگر کهیر نیز میتوانیم به خارش، سوزش، ادم یا تاول پوستی و قرمزی پوست اشاره کرد.

 

کلاه گهواره 

 

این بیماری پوستی ممکن است که در نوزادان در طی چند هفته اول زندگی به صورت پوسته پوسته شدن غیر التهابی ظاهر شود. به طور معمول این مورد احتیاجی به دخالت پزشک و درمان دارویی ندارد و به خودی خود پس از مدت کوتاهی برطرف می‌شود. این بیماری معمولا در مناطقی مثل پوست کف سر، گوش و منطقه T شکل بین چشم ها و بینی بیشتر دیده می‌شود. همانطور که گفته شد این مورد در ابتدا نیاز به مداخله‌ی پزشکی ندارد ولی در صورت تداوم و عدم بهبود بهتر است که با پزشک معالج کودک مشورت کنید.

 

خراش

 

این مورد از حساسیت های پوستی در کودکان نیز احتیاجی به مداخله پزشکی ندارد. خراش به علت کشیده شدن ناخن روی پوست نوزاد به وجود می‌آید. نوزادان اکثرا در هنگام تولد انگشتانی کوچک با ناخن های بزرگ و تیز دارند که خراشیده شدن پوست با این ناخن های تیز سبب ایجاد حساسیت و اندکی قرمزی و تورم خواهد شد.

 

آکنه

 

از دیگر بیماری های پوستی نوزادان که احتیاجی به پیگیری پزشکی نیز ندارد می‌توانیم به آکنه اشاره کنیم. عوارض این بیماری بیشتر روی صورت و بدن ظاهر می‌شود و نهایتا پس از گذشت چند هفته به آرامی محو می‌شود.یک بررسی پزشکی در حوزه پوست این مطلب را بیان کرده که ظهور آکنه روی بدن نوزاد می‌تواند به دلیل عدم تعادل هورمون ها در بدن نوزاد پس از به دنیا آمدن باشد که با گذشت زمان و برطرف شدن این موضوع، عوارض آکنه نیز رفته رفته از بین میرود.

آکنه

درماتیت آتوپیک

 

از شایع ترین مشکلات پوستی کودکان می‌توان به درماتیت آتوپیک اشاره کرد. این مورد یکی از حساسیت های پوستی در کودکان است که چیزی بین 5 تا 25 درصد از نوزادان و کودکان تازه متولد شده را مبتلا می‌کند. از عوارض درماتیت آتوپیک می‌توان به سوزش، خارش و خراش پوست اشاره کرد. برای درمان این عارضه پوستی در کودکان بایستی از مرطوب کننده‌های پوستی، مهارکننده های کلسینورین و انواع کورتیکواستروئید ها، به منظور کاهش میزان سوزش، خارش و التهاب استفاده کرد.

 

در این بخش به شما توصیه میکنیم که بلاگ نکات حمام کردن نوزاد را با دقت مطالعه کنید.


 

چگونه مشکلات پوستی کودکان را درمان کنیم

 

برای درمان حساسیت های پوستی در کودکان، می‌توان دو راه را در پیش گرفت. دارو درمانی و یا درمان در منزل. برای درمان مشکلات پوستی کودک خود با دارو باید نهایت مراقبت را به عمل آورید. چرا که مصرف خودسرانه‌ی دارو آن هم داروهای ضد حساسیت که باید در دوز های مشخص و متناسب با هر فرد مصرف شوند، می‌تواند سلامت کودک شما را به خطر اندازد. به همین دلیل اکیدا توصیه می‌کنیم که پیش از استفاده از دارو‌های شیمیایی برای حساسیت پوست کودک خود، ابتدا به یک پزشک و مشاور متخصص مراجعه کنید.

 

در ضمن این موارد برای درمان مشکلات پوست کودکان راه‌های مرسوم خانگی نیز وجود دارند که عبارتند از شتسشوی مداوم لباس و تشک خواب کودک، استفاده از کمپرس آب سرد،استفاده از مرطوب کننده ها و چرب کردن بدن با روغن. البته که این مارد می‌تواند تاَثیر مثبتی بر بهبود حساسیت های پوستی در کودکان داشته باشد اما به تنهایی موجب درمان کامل نخواهد شد.

چگونه مشکلات پوستی کودکان را درمان کنیم

در این بخش توصیه می‌کنیم تا برای خرید و تهیه‌ی انواع لباس ارگانیک و ضد حساسیت برای نوزاد و کودک عزیز خود، به صفحه‌ی پوشاک در وب سایت الا مراجعه کنید.


 

سخن پایانی

 

در این بلاگ سعی بر آن داشتیم تا شما والدین عزیز را با انواع حساسیت های پوستی در کودکان آشنا کرده و راه های  درمان هرکدام را نیز به شما معرفی کنیم. همانطور که در این متن گفته شد، انواع مختلفی از مشکلات پوستی کودکان ممکن است که برای آنها اتفاق بیوفتد و شما باید با رعایت کردن نکات ذکر شده و همینطور راهنمایی گرفتن از یک پزشک متخصص و حاذق، به درمان انواع حساسیت های پوستی نوزاد خود بپردازید. در انتها به شما عزیزان توصیه میکنیم که بلاگ " لباس نوزاد را با چی بشوریم که باعث حساسیت نشود " را مطالعه کنید.



 

مطلب های تصادفی